Jdi na obsah Jdi na menu
 


Místní dráha Svatobořice - Vlkoš

 

img_1598.jpg

 

Místní dráha Svatobořice-Vlkoš

21. června roku 1906 zástupce firmy Vereinigte Eisenbahnbau und Betriebs-Gesellschaft předložil generel stavby normálně-rozchodné vlečky plánované ze stanice Svatobořice do kelčanského cukrovaru. V obsáhlé zprávě je několik variant trasování, směrové a sklonové poměry, technický popis, geologické poměry a samozřejmě jsou zde vyčísleny náklady na realizaci. Nově vybudovaná trať měla sloužit výhradně nákladní dopravě a měla odlehčit vytížené lokálce Mutěnice-Kyjov. Dalším faktorem byly vysoké přepravní poplatky vlastníka tratě společnosti BLEG – Brněnská společnost místních drah. Díky tomu bylo jednodušší a levnější přepravovat pomocí koňských povozů. Výhradním artiklem přepravovaným touto cestou měla být cukrová řepa, řepné řízky a cukr. Cukrovar si již v předchozí době nechal vyčíslit náklady na zbudování úzkorozchodné dráhy v podobné trase, ale náklady na stavbu a následný provoz by nebyly adekvátní potřebám a objemu přepravy, takže tento návrh byl zamítnut a alespoň byl z části použitý při tvorbě tohoto generelu.

Popis tratě

Nová dráha by odbočovala ze severního konce stanice Svatobořice, poté se obrátila ostrým obloukem na východ. Těsně za úrovňovým křížení současné silnice č. 432 z Kyjova do Milotic bylo v plánu zbudování 160 m dlouhého nákladiště Milotice. Na 3 km by překročila koleje státní dráhy Brno – Vlárský průsmyk pomocí 6 metrů vysokého železného nadjezdu. Trať tenkrát samozřejmě vedla ve své původní trase před zbudováním vlkošské přeložky. Za dalších 700 m měl být souběh obou tratí až po kilometr 5,2. Potom Vlkošem vedla až k vlečce cukrovarské, do níž by byla zaústěna po 6,146 km od místa, kdy opustila lokálku mutěnskou. Nultý kilometr měl být přímo ve stanici Svatobořice – celá vlečka by měřila 6,240 km. Maximální rychlost měla být 25 km/h, kolejnice z měkké oceli dlouhé 9 m o hmotnosti 26 kg na běžný metr. Zabezpečení provozu mělo být zajištěno pomocí telefonické odhlášky po příjezdu vlaku do koncového místa trati. Provoz měla zabezpečovat KFNB Severní dráha císaře Ferdinanda.

 

img_1578.jpg

 

 

Směrové a sklonové poměry

 Maximální stoupání bylo plánováno 25,3 ‰ a minimální poloměr v obloucích 150 m.

 

Sklonové jednotlivosti a poměry vyplývají z následující tabulky.

 

img_1627a.jpg

 

  

Směrové poměry vyplývají z následující tabulky.

                                                 

img_1627.jpg

 

Proč nebyl nakonec plán převeden z papíru do reality, můžeme jen spekulovat. Jestli se nakonec dohodli na úpravě tarifů nebo jestli byl problém s výkupem pozemků na připravené trase místní dráhy, dnes už těžko zjistíme. Určitě svoji hrála roli i cena vyčíslená na 445,000 Korun. Pokud někdo má další informace o osudech tohoto projektu budu za ně vděčný. 

 Fotgrafie ve větším rozlišení v přiložené fotogalerii.

Zdroj MZA Brno, fond H 677, Místní dráha Svatobořice-Vlkoš 1906 – Generelní projekt

 

Náhledy fotografií ze složky Místní dráha Svatobořice - Vlkoš

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář