Jdi na obsah Jdi na menu
 


Něco z historie Mutěnky

23. 8. 2007

Jednokolejná trať č.257 mezi obcemi Kyjov a Mutěnice v délce 15,894 km s max.sklonem 10 promile se začala stavět 15.6.1899 a velmi brzy již od 2.6.1900 byla uvedena do provozu. První lokomotivy, které na trati sloužili v pravidelném provozu byly č.310.131 a 310.132. V letech 1964-65 byla zbudována mutěnická spojka, v současnosti zrušená. Stavba tratě prakticky navazovala na trať Hodonín-Zaječí a byla zbudována společností „Brněnská společnost pro výstavbu malých drah se sídlem v Brně“.

Do roku 1923 měla Mutěnka v Kyjově své vlastní nádraží, od té doby zajíždí na společné nádraží vlárské. Vlára v té době jednokolejná obcházela toto nádraží zezadu a dnes její zbytky slouží jako vlečka do mlýnů.

Osobní doprava byla zastavena ke dni 12.12.2004. Čilá nákladní doprava probíhá na části trati, na kterou navazuje vlečka z kyjovských šroubáren.

V roce 1995 proběhly oslavy 95 let provozu. Na trati bylo vidět Všudybylku 354.1217 a Hurvínka M 131.1448.

Dne 13.10.2007 jela 464.202 po celé trati č.257 v rámci akce 120 let trati Brno-Kyjov a 110 let trati Hodonín-Zaječí. Dne 20.9.2008 jel po celé trati "krokodýl"

M 286.1032/851.032-3 Hrbatá Máňa - poslední vlak na 257 - č.62937.

Dne 30.4. 2009 byla trať úředně zrušena.......

15.2.2010 byla vytrhána poslední důlní vlečka na 257-ce z Dubňan na bývalou Horní huť.

V jízdních řádech byla například uváděna v roce 1918 pod č.237 nebo v roce 1944 jako č.520b Gaya – Mutienitz a v roce 1988 pod číslem 341.

Na trati se nachází tyto stanice:

Kyjov(195 m.n.m) - stanice společná s tratí č. 340 Brno-Uherské Hradiště

Svatobořice(185 mn.m.) – stanice ve středu obce asi 800 m od hlavní komunikace, její součástí je vlečka do průmyslového komplexu a kusá odstavná kolej končící v hustém porostu na kyjovském zhlaví.

Palánky - nákladiště - nákladiště se nacházelo kousek za dnešním úrovňovým křížením se silnicí Mistřín-Dubňany, zaniklo na přelomu dvacátých a třicátých let.

Dubňany(180 m.n.m.) – stanice se nachází v místní části Jarohněvice tudíž pro osobní dopravu moc nepoužitelná. Původně do ní ústily důlní dráhy a lanovka z okolních lignitových dolů.Po jejich uzavření došlo ke snesení nebo rozkradení kolejišť.

Mutěnice(180 m.n.m.) – stanice společná s tratí č.255 Hodonín-Zaječí. Z důvodů přímého spojení s Hodonínem byla zbudována tzv.mutěnická spojka, která umožňuje pokračovat z Dubňan bez nutnosti zajíždění do Mutěnic směrem na Hodonín což opět pozbylo smyslu po ukončení vozby lignitu.

Souřadnice GPS jednotlivých prvků na trati 257.

Kyjov – 49°0'58.97"N,17°7'24.44"E

Kyjov místní - 49°0'45.4"N,17°7'13"E

Svatobořice - 48°58'34.81"N,17°5'53.64"E

Dubňany - 48°55'25.16"N,17°4'28.62"E

Mutěnice - 48°54'16.43"N,17°2'21.8"E

Zajímavosti:

odkazy:

http://spz.logout.cz/trate/ruseni_jm.html

http://www.zelpage.cz/trate/ceska-republika/trat-257

http://lokomotivy.euweb.cz/g_galzruslokalky.php


 

Náhledy fotografií ze složky 257 Kyjov - Mutěnice

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

krajina

(Milča, 17. 9. 2011 18:13)

Musí to být zážitek ject takovou krajinou.Měla by se udržovat a pokračovat v dopravě

krajina

(Milča, 17. 9. 2011 18:13)

Musí to být zážitek ject takovou krajinou.Měla by se udržovat a pokračovat v dopravě