Jdi na obsah Jdi na menu
 


Šlapadlem po Mutěnce

1. 4. 2010

V úterý 30. března jsme se vydali udělat asi poslední pořízení mojí nejoblíbenější lokálkové trati číslo 257 z Kyjova do Mutěnic, i když správně je Mutěnice-Kyjov, ale jako většina Kyjovjáků mám zažitý spíš ten první název. Používá se i několik alternativních jmen jako Dubňanka, Mutěnka anebo Kyjovka, pozor neplést s místním veletokem, jehož koryto překonává na dvou místech. Poprvé u kyjovské šroubárny pomocí železného monolitového mostu podruhé u Jarohněvic za stejnojmenným rybníkem, ukrývajícím na dně část původní osady. Jelikož se kvapem blíží vyvrcholení úsilí sdružení Mutěnka, které chce využít svršku této trati k vybudování cyklostezky, což pro mne osobně není řešení ideální, ale je dobře, že se vyhneme stavu, který donedávna přetrvával na Morkovičce. Od přátel z Ratíškovic jsme jako obvykle zapůjčili prototypovou šlapací drezínu, domluvilo se počasí a mohlo se vyrazit. Sešla se nás skupina šesti lidí z celé republiky, pro některé to byla první a zároveň poslední. Po přistavení našeho stroje k začátku zrušeného úseku a nezbytného focení u mechanické předvěsti jsme vyrazili směr Svatobořice. Po půl hodince pohodové jízdy jsme dorazili na prosluněné nádraží s vlečkou do bývalého Elektrosvitu a po pár fotkách a pozdravech místním obyvatelům jsme pokračovali do Dubňan. U křížení se silnicí Svatobořice-Dubňany jsme nechali přejet pár vykulených řidičů a kousek za přejezdem jsme zastavili ke krátkému průzkumu a zdokumentování stále zřetelného bývalého nákladiště Palánek. Do bývalého hornického městečka jsme přijeli po projetí hezkého lesního úseku a posledních pár set metrů nám dělala společnost polní cesta důsledně kopírující trasu vytrhané 3,8 km dlouhé uhelné vlečky do ústředního zásobníku Šardice zbudované v roce 1964 a snesené v lednu 1994. V Dubňanech lépe řečeno v místní části Jarohněvice jsme doplnili zásoby tekutin, prošli torzo kolejiště do kterého byli v dobách největší slávy zaústěny tři normálně rozchodné vlečky a jedna úzkorozchodná posléze nahrazená lanovkou. Podebatovali jsme s obyvatelem místního hezky zachovaného nádraží a hurá směr Mutěnice, přesněji po kolej 90 S neboli mutěnickou spojku, jejímž vybudováním v roce 1964 se zjednodušila a zrychlila přeprava hnědého zlata do Hodonína. Cestou zpátky nás trošku tlačil čas, ale i tak jsme si našli čas na pár momentek s panoramatem Chřibů a Kyjova. Věřím, že po vybudování cyklostezky se na tuto příjemnou a dobře trasovanou dráhu nezapomene a využije se třeba originálních kilometrovníků a zachová se současná podoba stanic i při jejich nedrážním využití. Lokálka i lidé kolem ní si to za těch 110 let existence určitě zaslouží a až tudy někdy pojedete na kole, zastavte se a zkuste si představit červený motorák se siluetou Strážovského kopce v pozadí….

 

Náhledy fotografií ze složky Šlapadlem po Mutěnce

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář