Jdi na obsah Jdi na menu
 


Přeložka Vlkoš

27. 3. 2008

   Když jsem byl malý a jezdili jsme z Kyjova do Milotic zaujala mně po levé straně taková nějaká divná mez nebo remízek. Ptal jsem se co to je a dostalo se mně odpovědi, že tam dřív vedla trať do Vlkoše. Asi po dvaceti letech a důkladné teoretické přípravě jsem se 5.února 2008 sbalil a šel se na to podívat zblízka.Takzvaná Přeložka Vlkoš vznikla při zdvoukolejňování trati z Brna do Trenčianské Teplé. To probíhalo na úseku  z Brna do Veselí nad Moravou  od poloviny 30.let až do roku 1951. Od Veselí je trať dále jen jednokolejná.

Prvotní návrh na vybudování druhé koleje počítal s původní trasou jen s minimálními úpravami. V roce 1937 byl ovšem projednán návrh úplně nové trasy a 26.ledna 1940 bylo uděleno stavební povolení. Musel být vybudován zářez o délce 800m a hloubce až 10 metrů. Vytěžená zemina byla využita na násep u Skoronic.  

Zkušební jízda na přeložce o délce 4,75 km byla provedena 4.listopadu strojem 354.0111 s připojeným osobním vozem.

   Zahájení dvoukolejného provozu připadlo na 7.listopadu 1941. Prvním vlakem byl osobní č.256, který měl odjezd z Vlkoše 11 03 hodin a příjezd do Kyjova 11 16 hodin. Oproti spojům, které jezdily po jednokolejné trase se jízdní doba zkrátila o 2 minuty a o 1,619 km ubylo několik oblouků a dvě úrovňové křížení se silnicí do Milotic.

Ve dnech 14. a 15. prosince 1948 proběhla veřejnoprávní pochůzka ke zrušení původního úseku. V zápisu mimo jiné řešili odstranění dvou přejezdů a mostu přes potok Hruškovici.

   Pokud vyrazíte od kyjovské zastávky první stopy po přeložce uvidíte asi po sto metrech trať se stáčela tam kde je teď zahrádkářská kolonie a po jejím tělese dnes vede polní cesta. Od přejezdu vedla souběžně se současným trasováním a asi po 400 m opět uhýbá na pravo ostrým obloukem. Těleso je v těchto místech až po opětovné setkání se silnicí jasně viditelné. Asi po 500 m od odklonění od současné trati je krásně zachovalý propustek, který dnes úspěšně slouží jako černá skládka. Před bývalým křížením se silnicí lze objevit zachovalé artefakty v podobě kamene s nápisem St.dráha a kilometrovníku. Za silnicí je podle mně původní železobetonový propustek. Pak je těleso až za letiště úplně odstraněné a neidentifikovatelné. Trasa původní trati se po křížení se silnicí pod Aeroklubem Kyjov stáčí ke Skoronicím a po 200 m začíná být násep opět zřetelný až k prvním sklepům ve vesnici. Opět potkáme jeden pěkně zachovalý propustek. Ve Skoronicích došlo k zemním úpravám takže těleso si lze jen domyslet v asfaltové cestě směr malý rybníček, jehož hráz tvoří opět skoro ve své původní podobě. Následují zbytky mostu přes Hruškovici,  kousek opět neznatelná část polem a potom krásně zachovalý úsek až do Vlkoše. Tam násep tvoří pravý ochoz u místního fotbalového hřiště. Jen z leteckých záběrů lze podle stromů a změn v barvě povrchu lze vysledovat napojení na současnou Vláru kousek před stanicí Vlkoš.

 

Ve fotogalerii je historická mapa se zakresleným současným trasováním a ortofoto mapa s čísly, které se shodují s přiloženými fotografiemi současného stavu.

 

Zdroj informací: Tulák po drahách č.54 a vlastní poznatky

 

U některých dat se zdroje rozcházejí.

 

Náhledy fotografií ze složky Přeložka Vlkoš

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář