Jdi na obsah Jdi na menu
 


Koryčanka stále žije

4. 10. 2008
   V podhůří Chřibů byl v roce 1908 zahájen provoz na odbočné trati z Vlárské dráhy, a to ze stanice Nemotice do Koryčan. Příjemná lokálka dlouhá necelých pět kilometrů je trasována v nepoměrně příznivějších podmínkách než silnice a mnohdy v zimě jen závidím kyjovské 742, jenž zde provádí pravidelné obsluhy, zatímco já zdolávám autem šílené kopce a silničáři jsou pěkně doma v teple. Protože projektanti využili údolí říčky Kyjovky, trať směrem ke konečné jen mírně stoupá. Nejobtížnější místo je „ na kamínkách “ okolo km 4,0, kde je sklon necelých 10 promile. Původně byla trať zbudována jen pro nákladní přepravu, hlavně pro koryčanský velkostatek a známou továrnu na nábytek Thonet-Mundus. Jednalo se již o třetí pokus spojit Koryčany železnicí s okolním světem. Prvním bylo plánované vedení Vlárské dráhy přes Chřiby, druhým dokonce již započaté, ale následně přerušené přípravy na stavbu dráhy Nemotice, Koryčany, Střílky, Zdounky a Hulín, kde by navazovala na Ferdinandku. V náscestné zastávce Mouchnice bylo původně nákladiště, které však bylo okolo roku 1924 zrušeno a výhybky s nákladovou kolejí byly sneseny. Současná zděná budova zastávky byla na náklady obce postavena v roce 1949 a je stále vděčným objektem fotografů. Od 1.4.1920 až do 1.8.1932 byla provozována osobní doprava, která byla zastavena z ekonomických důvodů a s rozkvětem autobusové dopravy. Během druhé světové války došlo k několika zastavením dopravy, ale naštěstí k žádnému vážnému poškození a tak mohla být 10.5.1945 znovuobnovena osbní doprava a to dvěma páry osobních vlaků netradičně na trase Koryčany – Kyjov. V poválečném období původní lokomotivu 302.001, se kterou byla spjata nemalá část dosavadní historie „ Koryčanky “ nahradila řada 422.0. Jednou z nich byla také 422.025 známa jako „ Arcivévoda Karel“ v současnosti jako exponát NTM Praha, která zde jezdila na jaře roku 1954. Éra těchto strojů zde skončila v prosinici 1960. Už v sprpnu 1960 začal provoz lokomotiv 433.0. Na jaře 1967 proběhly přípravy na nástup motorové trakce, který zde poněkud překvapivě obstaraly motorové vozy
M 240.0 jmenovitě turnusový stroj M 240.072 z LD Brno-Maloměřice. S nasazení motorových vozů se musela téměř o tři metry prodlužovat koryčanská remíza, a to od listopadu 1967 do února 1968. Na jaře 1979 byla do Koryčan přidělena vůbec první motorová lokomotiva T 444.0014. Již muzejní stroj této řady za necelých dvacet let uzavíral historii nedaleké trati ve Ždánicích. 5.února 1980 došlo k tragédii, kdy po ujetí soupravy z Koryčan se ji snažil zastavit v Nemoticích staniční dělník Rudolf Daněk, který bohužel za svůj odvážný čin zaplatil životem. Při ukončení osobní dopravy v sobotu 31.5.1980 byla nasazena T 444.1050 s posledním osobním vlakem č.24156 do Koryčan. Strojvedoucí Jiří Klajn a vlakvedoucí Rostislav Šebesta. V průběhu 70.let byla provedena obnova svršku a zmizely staré pětimetrové kolejnice, které byly vyrobeny v roce 1890 firmou Krupp Essen. V roce 1990 byl postaven nový mostek v km 3,8. Nemotickou stanici krylo poměrně vzácné jednoramnené se žlutým přídavným ramenem a tříbodovou světelnou přivolávací návěstí, po kterém zbyla jenom betonová patka a pozůstatky drátovodu. V současné době má trať status nákladní vlečky, takže po ní veškerá vozba probíhá formou posunu. Jde jen o všední dny a zajíždí sem kyjovský kocour, který přiveze cisterny na ropu nechá je v Nemoticích a zajede pro dřevo do Koryčan. Přijíždí po spěšném vlaku č 1722 od Kyjova. 7.9.2008 oslavila koryčanská dráha 100 let od svého zprovoznění. Na akci s obrovským zájmem veřejnosti se představila parní lokomotiva 433.002 z Valašského Meziříčí spolu s přípojnými vozy Ce a na postrku s kocourem 742 taktéž z Meziříčí. V budově bývalé remízy v Koryčanech se zabydluje společnost KPKV a budu jim držet palce, aby se jí podařily uskutečnit všechny plány které s touto lokálkou mají. Velké poděkování patří firmě Dřevopodnik Hausner, která využívá k přepravě svých produktů Koryčanku.

 

Většinu textu jsem použil a upravil s dovolením autora Leoše Tomančáka z Dráhy č.6 ročník 2000. Zbytek jsme doplnil z vlastních poznatků.

fotografie:

/fotoalbum/vlecky
 

Náhledy fotografií ze složky 100 let trati Nemotice-Koryčany