Jdi na obsah Jdi na menu
 


Prima sobota s Krokodýlem aneb přes thonetky k baťovkám

Na sobotu 11. 4. 2015 jsem si objednal krásné počasí. Nejen pro všude přítomné zahrádkáře, ale hlavně kvůli plnému motoráku železničních fajnšmekrů, které zaujala naše nabídka výletu po jihomoravských kolejích. Podle jízdního řádu jsme vyrazili z brněnského hlavního nádraží a po Vláře přijeli do Nemotic, kde byla první zastávka a focení. Mechanická návěstidla ze všech stran, mechanické závory a domečky stavědel v pozadí s jarními Chřiby, to všechno nabízí tato stanice 15 km od Kyjova. Nákladní provoz na dráze do Koryčan byl zahájen v roce 1908 a až v roce 1920 zde byla zahájena i osobní doprava formou smíšených vlaků. Na Koryčance jsme si odbyli smutné prvenství, při focení na místě, kde ještě loni stávalo bývalé nákladiště, posléze jen zastávka Mouchnice, ale i Koryčany se značně změnily od loňských podzimních parních jízd. Přes Kyjov a Veselí nad Moravou jsme zdárně přistáli u státní hranice se Slovenskem a z rezavých kolejí pokračujících do nedaleké Skalice pořídili záběry ze všech úhlů, někteří i z místních letitých dřevin. Po návratu k citlivě opravené staniční budově v Sudoměřicích jsme vyrazili na jih směr Rohatec. Před ním jsme samozřejmě nemohli vynechat místní dominantu a technickou památku „Výklopník“. V Rohatci nás už očekávali zástupci společnosti AWT, která má vlečku do Ratíškovic ve správě a po nezbytných náležitostech jsme vyrazili k hlavnímu cíli, kterým byl bývalý Důl Tomáš. Provoz zde byl zahájen na jaře 1934, osobní doprava zde fungovala od 1. 12. 1941 do 17. 1. 1955. Prakticky bez zastávky, doprovázeni pobavenými i překvapenými obličeji místních obyvatel jsme přijeli až do místní části Baťovka, před bránu bývalého dolu. Cestou zpátky samozřejmě bylo dost plánovaných i neplánovaných fotozastávek, nejdelší z nich byla spojená s prohlídkou muzea ve Vagónu, věnovanému historii dobývání lignitu v regionu a samozřejmě i vlečce. Zastávky na příjemné lokálce z Hodonína do Zaječí doufám také zaplnily paměťové karty pěknými záběry. Zahradní kolonie Mutěnka, pahorky přírodní rezervace Špidláky nebo odbočka Čejč, odkud se vydává na svoji sólovou dráhu trať do Uhřic u Kyjova, vypadají v kombinaci s velkým motorákem víc než parádně. Na závěr mého krátkého sumáře se sluší poděkovat. Kamarádům ze spolku Hrbatá Máňa za ochotu a tradičně kvalitní a bezpečné svezení jejich krásným veteránem, který i ve svých 47 letech je stále v solidní formě. Firmám T Machinery a AWT za spolupráci a za to, že nám dali k dispozici Ratíškovku. Věřím a doufám, že se po ní brzy zase projede i nějaký nákladní vlak. Velké díky samozřejmě patří Vám všem ukázněným cestujícím, kteří si to doufám užili nejmíň tak jako já. Budu se těšit na brzkou shledanou na některé další poznávací jízdě anebo v naší železniční expozici Stavědlo v Kyjově. Nejbližší výstava u nás bude v sobotu 16. 5. 2015. Co vím tak si touhle jízdou nejméně tři lidé vyplnili svůj malý železniční sen...no třeba nás bylo víc.

M 286.1032

Brno hlavní nádraží – Nemotice – Koryčany – Veselí nad Moravou – Sudoměřice – Rohatec – Ratíškovice – Čejč – Zaječí – Brno hlavní nádraží. Celkově jsme s krokodýlem urazili 217 km.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář