Jdi na obsah Jdi na menu
 


V sobotu 19.dubna 2008 symbolicky 100 let od zahájení provozu na trati Čejč-Ždánice,

10 let od zastavení osobní dopravy a necelé 2 roky od zrušení úseku Uhřice u Kyjova-Ždánice jsme se v krásném jarním dni vydali s partou nadšenců po devítikilometrovém zrušeném úseku. V Ratíškovicích jsme si vypůjčili šlapací drezínu a vyškolený personál Miru Tomana, v Kyjově jsme přibrali průvodce z nejpovolanějších Leoše Tomančáka a jeli ke ždánickému nádraží. Tam už na nás čekali tři kluci z Brna, kteří mají Ždánku rádi, s jejich pomocí jsme šlapadlo dali na rezavé koleje a vyrazili směr Dražůvky. Známý zářez u Ždánic byl poněkud zabahněný, ale pár brigád před jízdou trať zprůjezdnilo. Další historická chvíle nastala při zastavení v bývalé zastávce Věteřov, která byla zrušená v roce 1970, ale jejíž zbytky se dají odtušit v bujné vegetaci. Po bezpečném překonání silnice I/54 jsme pokračovali dál.

U hřbitova v Dražůvkách jsme udělali fotku, ale věřím, že tato krásná lokálka ještě nezemřela.

Následovala bohužel nedávno zbouraná zastávka Dražůvky, a pak už se jelo směr Želetice.

Budova místní zastávky byla postavena v šedesátých letech minulého století a je v současné době v relativně dobrém stavu a momentálně slouží jako klubovna místních vandalů. Projeli jsme i kousek staniční koleje a po seznámení s grafitovou výzdobou zastávky jsme jeli dál. Leoš nás po celou jízdu zásoboval informacemi a zajímavostmi z historie trati, kde zná opravdu každý pražec. Další v pořadí bylo nákladiště Želetice panství, kde bývala manipulační kolej a nakládala se zde cukrová řepa přímo z nákladních automobilů, kdy nakládací rampa byla nad úrovní tratě a cukrovka se z hora sypala rovnou do vagónů. Za Želeticemi za úrovňovým křížení začínalo pomalu, ale jistě táhlé stoupání k Uhřicím.Občas jsme potlačili, ale poté co jsme projeli koridorem tvořeným z krásně rozkvetlých keřů se na obzoru již objevil cíl mnoha fotičů na Ždánce, unikátní železobetonový most. Pak už následoval sešup dolů k nádraží. Konec zrušeného úseku je přehrazen pražcem a příslušným označením,před kterým jsme nechali šlapadlo a šli na prohlídku krásné staniční budovy v Uhřicích u Kyjova a známé trojcestné výhybky. Potom jsme vyrazili nazpátek. Fotili jsme z mostu a pak několik panoramat se Želeticemi nebo Násedlovicemi v pozadí. Nemohli jsme neudělat fotku v zářezu u Ždánic. Na konečné jsme dojeli až současný konec trati, který tvoří oplocený výběh s kozou. Po prohlídce bývalé slávy ždánského nádraží jsme vyrazili domů.Věřím a doufám, že tato naše cesta bude inspirací k zachování alespoň nějakého typu dopravy na trati, která od svého vzniku přežila válku, velkou povodeň, ale nepřežila dobu, kdy prim hraje touha po zisku.

 

Náhledy fotografií ze složky Šlapadlem po Ždánce

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Stav

(Petr T211, 22. 4. 2008 9:48)

Dost smutné...